dimarts, 18 de novembre del 2014

Les Cabreres i les Puntes de Melica

Sortim de Tivissa seguint el GR 7 en direcció a l'ermita de Sant Blai. Tot i això, just abans d'abandonar el camí empedrat i començar a caminar per pista, deixem les marques de GR i ens enfilem per un sender a mà esquerra: és lo Grau.
Anem rodejant un antic camp de conreu i fem cap al pal indicador de la Font de Sant Blai. No en fem cas i continuem en la mateixa direcció que veníem. Arribem a una pista. Seguim les indicacions de Monegret.
Arribem al coll de Monegret. Seguim el sender del nostre davant (Monegret - Barranc dels Fogassos), que aviat fa cap a un pista forestal.
Seguim per la pista parant atenció a la nostra esquerra, ja que hem de veure el sender per on haurem de continuar.
Sender a mà esquerra. Hi ha una fita. D'entrada és planer i després comença a enfilar-se.
Veiem una fita a mà esquerra, que marca l'inici d'un sender que està molt net. Pugem sense parar, agafant bona perspectiva cap al barranc dels Fogassos i la Serra de la Creu (on hi ha la Foradada de Missamaroi). Al cap d'una estona comencem a veure franges grogues. Les anem seguint.
Sense perdre les marques grogues, travessarem mig carenejant les Cabreres fins arribar a la Tossa (718 m), que reconeixerem fàcilment pel vèrtex geodèsic.
Si volem fer una excursió de mig dia, des de la Tossa podem baixar per la drecera de Benet fins al coll de la Llena, des del coll seguir cap a l'esquerra per la pista i finalment agafar el magnífic camí empedrat de la Llena, que ens portarà fins a Tivissa (marcat com a PR).

Nosaltres hem volgut allargar l'excursió i, des de la Tossa, hem baixat en direcció est cap a les restes del corral de Benito. Des d'aquí ens hem anat enfilant cap al coll de la Punta de l'Àliga, i des del coll hem carenejat per les Puntes de Melica.
Un cop passada la punta més alta, cal estar a l'aguait i anar seguint un sender desdibuixat que baixa a mà esquerra, per poder continuar resseguint els cingles que s'aboquen cap a la pista de la Llena. El nostre objectiu és arribar a la bassa contraincendis que veiem a baix i ho farem per l'anomenat pujador de l'Enric.
Així, doncs, continuem caminant pel sender més trepitjat fins que, finalment, aquest comença a baixar. Arribem a una corda. Serveix per agafar seguretat a l'hora de descendir per un petit ressalt que dóna al buit. A continuació cal girar a l'esquerra i caminar per una llisera. Actualment aquí hi han instal·lat unes cadenes, que també ajuden a tenir més sensació de seguretat. Després de la llisera, ja hi torna a haver sender, per on es baixa ràpidament fins a la pista de la Llena.
Al capdavall hi ha un pal amb diverses indicacions, una d'elles el pujador de l'Enric (per on nosaltres hem baixat). Per acabar, seguim la pista cap a l'esquerra, en direcció al Coll de la Llena - Tivissa, i no l'abandonem fins a trobar l'indicador del camí de la Llena que ens portarà fins a Tivissa. Des del pal indicador fins al poble està marcat amb les franges grogues i blanques del PR-C 91.
Per anar de la Tossa al pujador de l'Enric, s'aconsella porta mapa i tenir cert sentit de l'orientació.