divendres, 17 d’abril del 2009

La Garranxa i el Cortiella

Aquest cop us proposo una excursió a cavall de les comarques del Priorat i el Baix Camp.
Comencem a Porrera, d’on sortim seguint les marques del GR 174 que remunten el riu Cortiella per la seva dreta. Es passa a la vora del molí de Montlleó, la confluència del barranc de les Comes i el mas de l’Hort de Lleó. El camí comença cimentat, però acaba sent de terra. Puja molt a poc a poc.

Arribem a la cruïlla on el GR se’n va cap a la dreta, resseguint el riu Cortiella (per aquí és per on tornarem). Naltros cal que continuem recte pel camí de l’esquerra, que segueix el curs del barranc de la Garranxa. Veurem marques de color lila, que no perdrem de vista fins al coll de Cortiella.

El camí arriba fins al petit nucli de la Garranxa, el qual conserva el mateix aspecte descrit per Iglésies a Del Camp de Tarragona a l’Ebre (del 1931): “Les seves cases, gairebé totes són unides les unes a les altres i formen dos carrers: el Major i el dels Afores. [...] En entrar-hi, es passa vora l’era i se segueix pel carrer dels Afores, el qual només té cases a una banda.”

Així, doncs, sortim de la Garranxa pel carrer dels Afores. Deixem de seguir el barranc de la Garranxa i comencem a caminar pel barranc del Licor, primer per camí i després per sender. En aquest tram podrem veure restes d’empedrat, ja que aquest era l’antic camí de Porrera a Alforja. També abandonarem els camps de vinya per endinsar-nos al magnífic alzinar de Puigcerver. El sender es va fent més dret.

Arribem al coll de Cortiella i, per tant, a la pista que puja des del coll d’Alforja i va cap al santuari de Puigcerver (marcada com a GR 7). Seguim endavant i trobem un pal indicador.

A mà dreta veiem un camí tancat amb una cadena: el seguim, anant a l’ombra de l’alzinar característic d’aquesta zona. El camí entra a un tros i passa per davant de la seva corresponent caseta.

Quan s’acaba el camí, continuem per un senderonet que baixa cap al barranc. Pot ser que estigui embardissat, ja que no hi passa gairebé ningú. Ja a l'altra banda del barranc, tindrem ocasió d’admirar uns grèvols preciosos.

El senderonet acaba en una pista de desembosc que porta fins a la pista de Mas d’en Botó. Precisament quan arribem a aquesta pista, anem cap a l’esquerra.

Arribem a una altra pista, on recuperem les marques del GR 174 que hem agafat a l’inici de l’excursió. Si anéssim cap a l’esquerra, passaríem pel mas d’en Mestre i, al cap d’un quart d’hora - vint minuts, seríem al coll de la Teixeta. Naltros, però, anem cap a la dreta, seguint ja el curs del riu Cortiella. Entrem en un sector ple de camps d’avellaners.

La pista planera i amb un lleuger desnivell de baixada ens portarà fins a la cruïlla del matí (on havíem abandonat el GR). Des d’aquest punt, evidentment, hem d’anar cap a l’esquerra per tornar a Porrera.

Podeu utilitzar el mapa Vall de Cortiella Serra de Pradell Puigcerver Escala 1:15.000 de l'editorial Piolet