dijous, 13 de desembre del 2012

Camí de les Mallades

Com s'accedeix des de Miravet al punt d'inici de l'excursió (Villa Maria):
Entrant a Miravet, cal seguir les indicacions de “Castell”. A l'alçada de l'oficina de Catalunya Caixa, cal enfilar pel Carrer de les Flors, que queda a mà dreta i fa molta pujada. A partir d'aquí cal anar seguint la pista principal, encimentada, més antiga. Després de passar una cruïlla, baixarem encarats cap al riu i arribarem a un revolt cap a l'esquerra molt tancat. Just en aquest punt cal girar cap a la dreta, per la pista més estreta, on hi ha un piló de fusta indicador del GR Camí de l'Ebre. Anirem seguint el riu corrent avall. Quan arribem a un mas de color blanc que queda a mà esquerra, cal aparcar. A mà dreta, una mica enfilat hi ha el xalet Villa Maria, del 1936.

Comencem a caminar...
Pugem pel camí que passa per davant del xalet Villa Maria i que s'acaba al seu darrere. Des d'aquí surten dos senders: el de la dreta és per on marxarem i el de l'esquerra serà el de tornada. El sender de la dreta d'entrada és planer però aviat comença a enfilar-se. Va vorejant el barranc que ens queda a l'esquerra, després el sender torna a planejar entre marges i oliveres per acabar a la vora d'una pista. La pista no l'hem d'agafar, sinó que hem de seguir el sender, que ara ja s'enfila definitivament cap a la carena. Passarem per tres puntes abans no arribarem a la Talaia pròpiament dita. Tot el recorregut per la cresta ofereix molt bones vistes cap a Rasquera i Cardó, però també cap les muntanyes de Tivissa, Miravet i, és clar, el riu Ebre.

A dalt de la Talaia de Gaspar hi ha les restes d'una torre, mentre que per la cresta haurem trobat vestigis de parapets de la Guerra Civil.
Des de la Talaia recularem un trosset fins arribar a una fita (que ja haurem vist abans), que ara ens queda a mà dreta. Baixarem resseguint una carena secundària. Les vistes continuen sent impressionants.
El sender acaba enllaçant amb el GR 99, o de l'Ebre. El seguirem cap a l'esquerra. Aquest bocí de camí forma part de l'anomenat Estret de Barrufemes.
Després de passar per la vora d'un tros de mandariners, hem d'anar en compte. No hem de seguir el GR, sinó que anirem per un sender que se'n va per l'esquerra, marcat amb una fita, i s'endinsa pel bosc i, més tard, per un barranc. Trobarem alguna fita i alguna pintada de color carabassa, algunes d'elles fletxes, que nosaltres seguirem contradirecció.
Comencem a circular per antics camins de tros que ens permetran anar creuant barrancs fins arribar, després d'un parell de sifons, a Villa Maria.

L'excursió és un constant pujar i baixar, tot i que l'alçada màxima només són 390 m, al final s'acaben fent uns 700 metres de desnivell acumulat (tant de pujada com de baixada). Cal comptar més de 4 hores de caminar (sense aturades).

Més informació a  http://todoseandara.blogspot.com.es/2011/11/templarios-y-mandarinas-la-talaia-del.html