dijous, 22 d’agost del 2013

Salbaguardia (2.738 m)

Tothom que hi puja n'ha fet la seva ressenya. Jo no seré menys...

Excursió circular per pujar i baixar d'un dels millors miradors de la Maladeta, Aneto i companyia.
Des de darrera de l'Hospital de Benasc (1.758 m) surt un sender (hi ha un pal indicador) que travessa el riu i ens fa caminar per uns prats ben plans. Aquest primer bocí està marcat amb les franges blanques i vermelles de GR: és el GRT 46.
Trobarem una bifurcació, també indicada. El sender de la dreta, que és per on tornarem, continua sent el GRT 46. Nosaltres agafarem el de l'esquerra per anar cap al Portillón (o Puerto) de Benasc. El camí primer s'enfila suaument, però després agafa alçada gràcies a una sèrie de ziga-zagues molt ben fetes (és el que tenen els camins antics, que estaven pensats) que pugen a través de la Peña Blanca.
S'arriba a una mena de replà. A mà dreta hi ha les restes de Casa Cabellud i, davant, el sender que s'enfila cap al Portilló, que ja torna a ser el GRT 46. A l'esquerra tenim el nostre objectiu: el Salbaguardia.
Abans d'enfilar-nos al cim val la pena arribar fins al Portilló. Sembla ben bé una porta, i a l'altra banda veurem el sender que baixa vertiginós cap als Boums i el refugi de Benasc. Tornem enrere.
El sender que puja cap al Salbaguardia es veu clarament. Hi ha llocs on a mà esquerra només hi ha aire i la terra queda molt avall. Tot i això el terra és ferm i només algun pas sobre roca pot representar perill si està mullat i relliscós. Després del pas amb cable (que es pot fer servir o no), aquesta sensació augmenta, fins que ja s'és al capdamunt. En un dia tan agradable com el que hem tingut nosaltres, les vistes són molt bones.
Per baixar del Salbaguardia hem de seguir el mateix recorregut de pujada fins arribar a Casa Cabellud. A partir d'aquí seguirem les marques de GR en direcció al Pla d'Estanys i la Besurta. En aquest cas, el camí també acaba baixant fent ziga-zagues.
A la bifurcació entre el GR i el sender que porta a la Besurta, optem pel GR, que ens portarà xino-xano fins a l'Hospital de Benasc tot seguint la Colladeta dels Aranesos.